Jak zawsze zapewnimy ciekawe dyskusje i rozmowy – spotkania CDO Forum Club to nieodmiennie okazja do wymiany doświadczeń i networkingu, także w czasach spotkań online!
Spotkania CDO Forum Club to gwarancja bardzo efektywnego spędzenia skondensowanego czasu w elitarnym gronie menedżerów zajmujących się zarządzaniem danymi
Treściwą i aktualną merytorykę zapewniają najlepsi eksperci, zaś możliwość wymiany opinii oraz dyskusji z uczestnikami spotkania to niepowtarzalna okazja do pogłębienia wiedzy jak i doświadczeń.
W kontekście nieustannie rosnącej roli danych w przedsiębiorstwach, pytanie o optymalną organizację działu danych nabiera szczególnej wagi. Czy istnieje model idealny? A może powinniśmy skupić się na poszukiwaniu własnych rozwiązań dopasowanych do specyfiki naszej organizacji? Czy dział IT może być tu wzorem do naśladowania?
Każda organizacja jest inna, a wraz z nią różnią się potrzeby i wyzwania związane z danymi. Na naszym spotkaniu przeanalizujemy różnorodne modele organizacyjne działów danych, ich potencjalne zalety i pułapki. Wykorzystamy nasze doświadczenia – zarówno te pozytywne, jak i te które dziś nazywamy lekcją, by wspólnie zastanowić się nad tym co działa, a czego raczej należy unikać. Dział danych to jednak coś więcej niż tylko struktura, tworzą go przede wszystkim ludzie. Jak możemy im w tym pomóc? Jakie role i kompetencje są niezbędne w efektywnie działającym dziale danych i jak najlepiej budować zespoły zdolne sprostać współczesnym wyzwaniom w zarządzaniu danymi.
Jakie zmiany czekają działy danych w przyszłości. Jakie technologie, narzędzia i metody pracy będą kształtować ten obszar w nadchodzących latach? Jakie wyzwania i możliwości przyniesie nam ewolucja AI?
To spotkanie skierowane jest do CDO (Chief Data Officers), managerów danych, liderów zespołów analitycznych i wszystkich tych, którzy na co dzień mierzą się z wyzwaniami związanymi z efektywnym zarządzaniem danymi w swoich organizacjach. To fantastyczna okazja do zdobycia cennej wiedzy, wymiany doświadczeń i nawiązania nowych kontaktów biznesowych.
Serdecznie zapraszamy!
Organizator zastrzega sobie prawo do ostatecznego potwierdzenia kwalifikacji uczestników spotkania.
AGENDA
16:40 – 17.00
17.00 – 17.05
17.05 – 17.10
17.10 – 17.30
Operatorzy telekomunikacyjni dość szybko zdali sobie sprawę, że zbierają i przetwarzają wiele danych, co może przełożyć się na rozwój ich biznesu. Nie inaczej było z Polkomtelem, operatorem sieci Plus. Poznamy historię działu danych w tej organizacji – gdzie powstał i jak zmieniała się jego rola w strukturach firmy.
17.30 – 17.50
17.50 - 18.20
Organizacje różnią się nie tylko skalą działania, ale także rodzajem danych, które zbierają i tym, w jaki sposób mogą je przetwarzać. Czy w takim razie istnieje idealny model organizacji działu danych? W debacie swoim punktem widzenia podzielą się praktycy, którzy od lat odpowiadają za obszar danych w dużych organizacjach.
18.20 - 18.50
Zapraszamy do dyskusji przy stolikach: jakie są Wasze doświadczenia, jaki model się sprawdza, a jaki niekoniecznie.
18.50 - 20.05
LOKALIZACJA
To spotkanie wyjątkowo odbędzie w siedzibie członka Rady Programowej CDO Forum Club – w centrali PZU: PZU Park, ul. Rondo Daszyńskiego 4, 00-843 Warszawa, Centrum Prasowe 26 piętro.
Jak ją wyznaczyć – dostępne modele i stosowane podejścia. Od czego zależy data value i jak zmienia się w czasie? Czy wartość danych powinna stanowić element bilansu firmy? Jak zarabiać na danych?)
AGENDA
17.00 - 17.10
17.10 - 17.20
17.20 - 17.40
Kiedy i jak dane zmieniają się w wartość? Jakie mamy problemy z mierzeniem wartości tworzonej przez dane? Czy mamy narzędzia do identyfikacji wartości danych dla przedsiębiorstwa? Co nam podpowiada risk management framework i jak to wpływa na postrzeganie danych? Rozważania praktyka finansowego, który przeszedł na ciemną stronę mocy.
17.40 - 18.00
Data lake, pełne nieustrukturyzowanych danych takich jak pliki tekstowe, obrazy, wideo, przepływy mediów społecznościowych itp., zawierają petabajty informacji, które bez odpowiedniej analizy nie przedstawiają wartości biznesowej. Ich ogrom i brak struktury sprawiają, że manualne przeanalizowanie tych danych i wyciągnięcie z nich użytecznych wniosków jest zadaniem niewykonalnym. Jak więc wydobyć przydatne informacje z tego zalewu nieustrukturyzowanych danych i na ich podstawie przeprowadzić analizy wspierające biznes?
Z pomocą przychodzą Duże Modele Językowe (LLM), które nie ograniczają się tylko do generowania tekstu, tłumaczenia czy klasyfikacji. LLM mogą odgrywać kluczową rolę w ekstrakcji wartościowych informacji z nieustrukturyzowanych danych, analizując i interpretując istotne treści ukryte w ogromnych zasobach datalake.
18.00 - 18.10
18.10 - 19.00
Jak wygląda podejście do kwestii wartości danych w organizacjach z różnych sektorów? Czy organizacja potrafi już kreować innowacje dzięki danym? Jak wygląda podejście do jakości ale i bezpieczeństwa danych? Czy administracja publiczna też może szacować wartość swoich danych?
19.00
Zadania przed jakimi staje Chief Data Officer przypominają balansowanie pomiędzy potrzebami biznesu, możliwościami technologii, budżetem i – w coraz większym stopniu – zgodnością z przepisami prawa i regulacji. Podczas tego spotkania CDO Forum Club skoncentrujemy na ostatnim z wymienionych aspektów, czyli na regulacjach ważnych dla świata danych.
A wraz z rozwojem technologii i skalą przetwarzanych danych liczba regulacji rośnie. AI Act, Data Act, DSA/DMA i inne akty prawne – przyjrzymy się na jakim są etapie uchwalania lub wdrażania w życie i jak w praktyce przekładają się na pracę CDO. O czym należy pamiętać, na co trzeba uważać – jednym słowem: regulacje ważne dla Chief Data Officera.
AGENDA
16.30 - 17.00
17.00 - 17.10
17.10 - 17.30
Przegląd stanu aktów prawnych istotnych z punktu widzenia Chief Data Officera: jakie przepisy wchodzą wkrótce w życie, które mogą mieć duży wpływ na organizacje, a jakie są jedynie uporządkowaniem bądź potwierdzeniem wcześniej znanych regulacji.
17.30 - 18.10
Dyskusja praktyków zarządzania danymi na temat wpływu aktualnie wchodzących w życie regulacji – jaki wpływ mają na data governance. Tu i teraz, ale także w kontekście uruchamiania nowych projektów. Czy coraz ostrzejsze regulacje spowolnią rewolucję sztucznej inteligencji?
18.10 - 18.20
18.20 - 19.00
19.00 - 20.00
20.00
MIEJSCE
Spotkanie odbędzie się na statku FISHERMAN, Bulwar Jana Karskiego, 00-259 Warszawa.
Prosimy kierować się na Barkę WIECZÓR NAD WISŁĄ, gdyż punkt ten oznaczony jest w Google Maps. Obiekty te znajdują się tuż obok siebie.
Duże Modele Językowe, czyli Large Language Models (LLM) rozpalają wyobraźnię opinii publicznej. Dlaczego? Bo swoim działaniem najbardziej przypominają sposób działania człowieka. O ile uczenie maszynowe jest stosowane od dekad w przemyśle, czy analizie dużych zbiorów danych i nie budzi takich emocji, to możliwość komunikacji z komputerem językiem naturalnym jest spełnieniem marzeń z filmów science-fiction.
Wymyślony w latach 50. ubiegłego wieku słynny test Turinga miał zweryfikować zdolność maszyn do „myślenia” w sposób podobny do ludzkiego. Jeżeli człowiek nie był w stanie rozpoznać, że prowadzi konwersację z maszyną, miało to oznaczać, że działa ona w sposób podobny do ludzkiego, czyli potrafi się sprawnie posługiwać językiem naturalnym. Z punktu widzenia świata technologii sprzed 70 lat było to bardzo trudne zadanie. I faktycznie, dojście do takiego poziomu zaawansowania zajęło kilka dekad. Dzisiejsze LLM-y radzą sobie z testem Turinga bezproblemowo, ale trzeba przyznać, że dopiero trzecia dekada XXI wieku przyniosła taki poziom zaawansowania.
Widząc niesamowity potencjał w takich narzędziach jak np. ChatGPT, Claude, czy Gemini organizacje coraz chętniej je wdrażają. Co więcej, bywa tak, że pracownicy sami sięgają po ich konsumenckie wersje, a wtedy służby IT nawet nie wiedzą, że AI już działa w ich organizacji. Stopień zaawansowania LLM powoduje, że wdrażający stają przed zupełnie nowymi wyzwaniami z obszaru data governance i data management. O tych wyzwaniach i o tym jak sobie z nimi radzić będziemy rozmawiać podczas wrześniowego spotkania CDO Forum Club.
AGENDA
16.30 - 17.00
17.00 - 17.10
17.10 - 17.30
Wnioski z wdrożenia AI Asystenta w Allegro z wykorzystaniem Large Language Model. Jak wdrożyć LLM, uwzględniając procesy z obszaru danych i nie narazić się na dodatkowe ryzyka.
17.30 - 17.40
17.40 - 18.20
Dyskusja z praktykami, którzy musieli podjąć decyzję odnośnie wdrożenia LLM w organizacji. Wady i zalety tego typu projektów.
18.20 - 18.40
Dyskusja uczestników spotkania na temat zastosowania Large Language Models w branży, w której pracują. Zalety tego typu rozwiązań, ale również ryzyka.
18.40 - 20.00
20.00
MIEJSCE
Spotkanie odbędzie się w RUNO Restaurant, Nowy Świat 31, 00-029 Warszawa.
Data Governance to wyzwanie dla Chief Data Officera zarówno od strony procesowej (przekonanie organizacji od zarządu po stanowiska liniowe, że jakość danych jest ważna), ale też i technicznej (budowa systemów odpornych na błędy użytkownika). W organizacji raczej będzie niewielu sojuszników, za to szybko pojawią się pytania dlaczego raporty są nieprawidłowe lub model sztucznej inteligencji działa błędnie.
A nawet jeżeli CDO wdroży i będzie skutecznie egzekwował zasady data governance, należy się zastanowić – co ze zbieranymi przez lata danymi, które były generowane z mniejszą dbałością o ich jakość? To mogą być nawet setki terabajtów danych, które poprawione mogą stanowić wartość. Ręczna korekta nie wchodzi w grę, standardowa kwerenda lub automatyczne przetwarzanie języka może być niedostatecznym rozwiązaniem (część błędów poprawi, ale wygeneruje nowe, ze względu niezrozumienie kontekstów). Jak sobie z tym poradzić?
Podczas spotkania CDO Forum Club będziemy rozmawiać o tym jak utrzymać w zdrowiu i dobrej kondycji zrealizowane wdrożenia Data Governance – tak aby ich wartość i jakość nie obniżała się w czasie. Zastanowimy się jak skalować Data Governance w dużych organizacjach i kiedy centralizacja nie będzie optymalna. I w jaki sposób sztuczna inteligencja może podnieść jakość danych w organizacji.
AGENDA
17.00 - 17.10
17.10 - 17.20
17.20 - 17.40
Refleksje dotyczące data governance w dużej i rozproszonej organizacji, jaką jest Veolia. Jak zapewnić odpowiednią jakość danych w przedsiębiorstwie zatrudniającym tysiące pracowników i monitorującym pracę dziesiątek tysięcy urządzęń w trybie ciągłym. Czy to jest w ogóle możliwe? Jak monitorować i korygować jakość danych w tak złożonej organizacji? Jak testować dojrzałość Data Governance?
17.40 - 18.00
Nawet najlepiej wdrożony data governance nie będzie stuprocentowo skuteczny, a na pewno nie rozprawi się z błędnymi danymi zbieranymi w przeszłości. Zbierane przez dekady terabajty danych mogą zawierać olbrzymią liczbą błędów (literówki, błędy ortograficzne, interpunkcja, małe/wielkie litery, zła kategoryzacja, a nawet całkowity brak sensu). To czarny sen Chief Data Officera oraz Data Governance Managera. Jakość danych jest wątpliwa, a ręczna weryfikacja i poprawienie kilkudziesięciu milionów rekordów – czasowo i kosztowo nieopłacalne.
Z pomocą przychodzi… sztuczna inteligencja. Prezentacja na temat różnych rodzajów błędów danych oraz o autorskich metodach ich wykrywania z wykorzystaniem modeli językowych (LLM), klasycznych narzędzi NLP, modeli typu BERT oraz narzędzi wizji komputerowej.
18.00 - 18.10
Budowanie strategii danych: planowanie, wdrożenie i adaptacja w dynamicznych organizacjach.
18.10 - 18.40
Jak zapewnić jakość danych w organizacji – wymiana doświadczeń uczestników spotkania
18.40 - 18.45
ROI, czyli Return on Investment, po polsku – zwrot z inwestycji. Jak uzyskać jak najlepszy zwrot z inwestycji w obszar danych? Tak jak w każdym innym obszarze – minimalizując koszty i maksymalizując zyski. Oczywiste? Tak. Proste? Nie! Dlaczego? Bo obszar danych jest stosunkowo młodym procesem w organizacjach i o wiele mniej uchwytny niż np. proces produkcyjny.
Trudno jest znaleźć dyrektora fabryki, który przekona zarząd, żeby zwiększyć produkcję np. do pięciokrotności możliwości sprzedażowych i budować kolejne magazyny, w których wyprodukowane rzeczy będą przechowywane aż w końcu się sprzedadzą. Ponieważ nie wiadomo kiedy i komu się je sprzeda, to nikt nie przejmuje się ich jakością. Co zejdzie z linii produkcyjnej trafia do magazynu.
A tak właśnie wygląda podejście do zbierania i składowania danych w wielu organizacjach: dane są zbierane "na zapas", nie ma pomysłu na ich wykorzystanie, ponieważ nikt nie czuje się właścicielem biznesowym tego procesu, nikt nie dba o ich jakość.
Jednocześnie wiele organizacji nie zdaje sobie sprawy, że zbierając dane na potrzeby swojej podstawowej działalności, może na swoich serwerach posiadać prawdziwe skarby. Dane, które są umiarkowanie interesujące z ich punktu widzenia, mogą być kopalnią wiedzy dla innego sektora. I można znaleźć chętnych, którzy będą chcieli za te dane sporo zapłacić.
Podczas grudniowego, przedświątecznego spotkania CDO Forum Club będziemy dyskutować o Data ROI w dwóch kontekstach: kosztów (czyli jak zapanować nad kosztami procesu zbierania i przetwarzania danych), ale też zysków, czyli jak zarabiać na danych, tworząc zupełnie nowe produkty czy usługi, dalekie od podstawowej działalności organizacji.
A wszystko to w przedświątecznej atmosferze, z rozmowami o tym, co ciekawego czeka CDO w 2025 roku.
AGENDA
17.00 - 17.10
17.10 - 17.20
17.20 - 17.40
Case study T-Mobile: jak dzięki odważnemu podejściu do danych operator telekomunikacyjny zbudował grupę usług „non-telco”, które generują przychody w segmencie B2B.
17.40 - 18.00
Wraz ze spadającymi kosztami przechowywania i przetwarzania danych w ostatnich latach rosła chęć gromadzenia ich przechowywania „na zapas”. I tym oto sposobem doszliśmy do momentu, w którym dzięki cyfryzacji większości procesów w organizacjach generujemy olbrzymie ilości danych, które mało kto jest w stanie przeanalizować, a rosnące koszty energii powodują wzrost kosztów ze strony dostawców IT. Jak rozmawiać o kosztach przechowywania i analizy danych? Kiedy powiedzieć: nie powinniśmy tego przechowywać, bo koszt jest wyższy niż korzyść biznesowa?
18.00 - 18.05
W jakim kierunku podąży świat danych w kontekście opłacalności projektów data i zwrotu z inwestycji.
18.05 - 18.15
30 lat zmian w podejściu do danych oraz ich monetyzacji. Tak jak zmieniły się nasze ulice i nasze podejście do motoryzacji, tak samo albo jeszcze bardziej zmieniło się podejście do wykorzystania danych, ich konsumpcji, przetwarzania i zarabiania na nich. Sesja o technologiach związanych z danymi, jakości danych, przygotowaniu użytkowników i o tym czy warto ryzykować i w jakim zakresie decydując się na zmiany w podejściu do wewnętrznych, ale i zewnętrznych danych. Oraz o tym jak nowoczesne podejście do monetyzacji może otworzyć nowe strumienie przychodów.
18.15 - 19.00
Uczestnicy panelu podzielą się swoimi doświadczeniami w obszarze uzyskiwania konsensusu odnośnie nakładów na obszar danych, a także poszukiwania wspólnie z biznesem nowych możliwości zarobku.
19.00 - 19.20
Dyskusja pomiędzy uczestnikami spotkania na temat data ROI – co się sprawdza, czego nie polecają.
19.20 - 19.25
19.25 - 20.30
MIEJSCE
Spotkanie odbędzie się w Sali Loft, Elektrownii Powiśle, budynek centrum handlowego, piętro 3, Dobra 42, 00-312 Warszawa
W dzisiejszych czasach dane są nieodłącznym elementem funkcjonowania większości firm. Zespoły data są kluczowym czynnikiem sukcesu w dzisiejszej gospodarce opartej na wiedzy. Dlatego ważne jest, aby zarządzać nimi w sposób efektywny i skuteczny. Na naszym spotkaniu skupimy się na omówieniu najlepszych praktyk w zarządzaniu zespołami data, aby pomóc firmom zwiększyć wydajność i poprawić jakość swoich danych. Porozmawiamy o najnowszych trendach w dziedzinie danych. Dowiemy się również, jakie umiejętności są kluczowe dla analityków danych i jak zapewnić im odpowiednie wsparcie i szkolenia, aby mogli osiągać jeszcze lepsze wyniki. Nasze spotkanie to okazja do wymiany wiedzy i doświadczeń między ekspertami ds. danych, analitykami, a także pracownikami biznesowymi, którzy korzystają z analiz danych w swojej codziennej pracy.
16.30 - 17.00
17.00 - 17.10
17.10 - 17.20
17.20 - 17.40
Kto z nas nie marzy o tym, aby mieć zaangażowany zespół, gotowy nieść w głąb organizacji światło wiedzy płynącej z danych? Organizacja, w której dane grają strategiczną rolę jest celem i marzeniem wielu z nas. Jest też drogą, która potrafi być wyboista i trudna, ale której wytrwałe przejście przynosi dobre owoce. Porozmawiajmy o tym, jak w OLX podeszliśmy do kwestii budowania Data Science Dream Team.
17.40 - 17.50
17.50 - 18.10
Jak w Żabce podchodzimy do wspierania rozwoju ekspertów pracujących w poszczególnych rolach analitycznych w różnych obszarach biznesu? Jak wygląda proces i nasze autorskie narzędzie oceny kompetencji analitycznych (macierz kompetencji)?
18.10 - 18.20
18.20 - 18.35
Zapotrzebowanie na ekspertów w dziedzinie developmentu i analityki danych rośnie, czyniąc pozyskiwanie i zatrzymywanie pracowników wyjątkowo trudnym zadaniem. Sytuacji pracodawców działających w Polsce nie ułatwia konkurencja z zagranicy. Jak będzie wyglądał rynek rekrutacji Data w roku 2023? Jakie są oczekiwania kandydatów i jak na nie odpowiedzieć?
18.35 - 19.00
Porozmawiamy o specyficznych kompetencjach oczekiwanych u specjalistów od danych, które odróżniają ich od pracowników innych specjalizacji. Zastanowimy się nad tym, co jest dla nich ważne i czego potrzebują. Omówimy także, czy specjaliści od danych stają się elitą na rynku pracy i jak to się przejawia. Przyjrzymy się również dystrybucji wiekowej w zespołach data oraz omówimy nasze własne recepty i pomysły na angażowanie tych zespołów. Dyskusja będzie również skupiać się na budowaniu pozycji i znaczenia zespołów data w organizacjach.
19.00 - 19.10
19.10 - 20.00
W dzisiejszych czasach dane stały się nieodłącznym elementem prowadzenia biznesu. Jednakże, aby w pełni wykorzystać ich potencjał, nie wystarczy jedynie zbierać i przechowywać informacje, ale również przetwarzać je i analizować w celu pozyskania cennych wskazówek dla organizacji. Właśnie w tym miejscu pojawia się centrum analityczne, które stanowi kluczowy element w procesie zarządzania danymi.
Jednakże, rozmowa o danych to także rozmowa o procesach w organizacji. Aby w pełni zrozumieć dane, potrzeba zrozumieć procesy, które są z nimi związane. Dlatego właśnie w trakcie spotkania omówimy tematy związane z funkcjonowaniem centrum analitycznego w organizacji, ale skupiając się również na procesach, które wpływają na jakość pozyskiwanych danych oraz na sposób ich wykorzystania.
Zapraszamy Państwa na debatę wokół tych tematów, w trakcie której będzie można wymienić się doświadczeniami i spostrzeżeniami na temat budowania centrum analitycznego w organizacji. Wierzymy, że spotkanie pozwoli na poznanie nowych perspektyw i podejść, które pozwolą na skuteczne wykorzystanie danych w prowadzeniu biznesu.
14.45 - 15.00
15.05 - 15.10
15.10 - 15.20
15.20 - 15.40
Jaka jest rola procesów biznesowych w zaawansowanej analityce danych? Jakie są różnice pomiędzy procesami biznesowymi a taksonomią, narzędziami do zarządzania nimi oraz sposobami wykorzystania procesów biznesowych jako punktu wyjścia do przeprowadzania analiz danych? Omawiane zagadnienia mają na celu zwrócenie uwagi na kluczową rolę procesów biznesowych w efektywnym wykorzystaniu danych w biznesie.
15.40 - 15.50
15.50 - 16.10
Prezentowane case study będzie skupiało się na przedstawieniu doświadczeń i wyników Grupy KGHM w zakresie zarządzania danymi pochodzącymi również z obszaru produkcji w ramach utworzonego Centrum Analityki. Podczas prezentacji zostaną omówione szczegóły dotyczące specyfiki Grupy KGHM, które doprowadziły do decyzji o utworzeniu nowego podmiotu, sposób jego funkcjonowania oraz główne zadania. Prezentacja ma na celu zainspirowanie innych Chief Data Officerów do wykorzystania najlepszych praktyk w swoich przedsiębiorstwach i zapewnienia efektywnego zarządzania danymi w celu zwiększenia konkurencyjności.
16.10 - 16.20
16.20 - 16.45
Podczas panelu poruszone zostaną kwestie związane z modelem biznesowym zakładającym centralizację kosztów przy jednoczesnym rozproszeniu korzyści w obszarze zarządzania danymi i ich analizą. Eksperci omówią zarówno plusy, jak i minusy związane z takim podejściem, a także szanse i wyzwania z nim związane. Czy możliwe jest rozproszenie korzyści przy jednoczesnej centralizacji kosztów? W jakich sytuacjach jest to opłacalne? Jaka jest w tym rola CDO?
DataOps to koncepcja i praktyka związana z zarządzaniem danymi w organizacji. Jest to połączenie metodologii DevOps, które są stosowane w celu usprawnienia wdrażania oprogramowania, z procesami zarządzania danymi. Koncentruje się na usprawnianiu i automatyzacji cyklu życia danych, począwszy od pozyskiwania i przygotowywania danych, poprzez ich przetwarzanie, analizę i interpretację, aż do wdrażania wyników i raportowania. Celem DataOps jest zapewnienie szybkiego, skutecznego i niezawodnego dostępu do wysokiej jakości danych dla zespołów analitycznych i decyzyjnych.
DataOps staje się coraz bardziej istotne w kontekście rosnącej ilości danych generowanych przez organizacje i potrzeby szybkiego i efektywnego wykorzystania tych danych do podejmowania decyzji biznesowych. Na spotkaniu przyjrzymy się bliżej praktycznej stronie wdrożenia tej koncepcji i wyzwaniom z tym związanym.
17.10 - 17.15
17.15 - 17.35
Prezentacja wprowadzająca w koncepcje zwinnego przetwarzania danych. Czym charakteryzuje się DataOps i dlaczego coraz częściej z powodzeniem jest adoptowana przez różne organizacje.
17.35 - 17.40
17.40 - 18.00
Wierzę, że życie pisze najlepsze scenariusze, dlatego w trakcie prezentacji dokonamy analizy dwóch środowisk DataOps, które naprawdę istnieją. Różni je praktycznie wszystko, technologie, podejście członków zespołu, motywacja managerów, jedyne co mają wspólnego to branża technologiczna w której operują. Na tych dwóch przykładach pokażę wzorce i antywzorce budowania środowiska DataOps. Opowiem o słowach, które powinny zapalać czerwone lampki, czasie potrzebnym na wdrożenie zmiany oraz kosztach które ponoszą obie organizacje.
18.00 - 18.05
18.00 - 18.35
Dzięki zastosowaniu DataOps organizacje mogą skrócić czas potrzebny na przetwarzanie danych, poprawić jakość danych, zwiększyć skalowalność procesów analitycznych oraz zminimalizować ryzyko związane z błędami i niezgodnościami danych. Ale jak wygląda to w praktyce? Jakie przeszkody pojawiają się najczęściej i jak je pokonać?
18.35 - 18.40
17.00 - 17.10
17.10 - 17.35
17.35 - 18.00
Dlaczego przy zarządzaniu danymi i budowaniu oraz utrzymaniu algorytmów ML potrzebujemy koncepcji i narzędzi MLOps? Jakie są obszary rynku zdrowia w których aktualnie stosuje się modele ML? Uruchomienie procesów MLOps - jakie szanse szanse i wyzwania napotykamy na swojej drodze?
18.00 - 18.30
Jaka jest rola lidera w świecie danych? Finaliści CDO Forum Awards podzielą się swoimi doświadczeniami - sukcesami i wyzwaniami, które napotkali na swojej drodze. Przyłącz się do nas i odkryj, jak wizja, pasja i determinacja kształtują przyszłość sektora danych.
18.30 - 18.35
W erze cyfrowej, gdzie informacja dołączyła do pracy, ziemi, kapitału i czasu jako piąty, a być może najważniejszy czynnik produkcji, dane odgrywają większą niż kiedykolwiek rolę w biznesie. Skąd jednak je pozyskać? Czy nasza organizacja może być ulepszana danymi z zewnątrz? Jak efektywnie wykorzystać dane rynkowe, giełdowe, branżowe czy otwarte, aby podejmować lepsze decyzje biznesowe?
Podczas naszego spotkania zgłębimy praktyczne aspekty korzystania z zewnętrznych źródeł danych. Eksperci podzielą się wskazówkami, jak włączyć je do strategii biznesowej, omawiając dobre praktyki, potencjalne pułapki oraz korzyści dla firm.
Dyskusja dostarczy wglądu w to, jak wzbogacić analitykę korzystając z dostępnych na rynku danych. Spotkanie będzie okazją do wymiany wiedzy, dzięki której uczestnicy jeszcze lepiej poznają sposoby na pełne wykorzystanie danych pochodzących z zewnątrz organizacji. Zapraszamy do udziału i odkrywania nowych perspektyw w zarządzaniu danymi!
AGENDA
16:50 – 17.10
17.10 – 17.20
17.20 – 17.40
Jak wzbogacić swoje dane o dane z innych źródeł? Jak na nich operować by osiągać wymierne korzyści finansowe? Case-study z wdrożeń Snowflake w sektorze finansowym.
17.40 – 18.00
Jak podejść do sytuacji, gdy dostęp do danych jest końcem procesu? Jak sprawdzić jakość danych od zewnętrznych dostawców? Czy jakość danych jest jedynym problemem? Jak wycenić wartość danych zewnętrznych?
18:00 - 18.10
18.10 - 18.40
Czy jest możliwe godzenie ochrony danych osobowych pacjentów z potrzebą ich otwartości w służbie zdrowia? Jak wykorzystanie danych publicznych może wpłynąć na rozwój biznesu i bezpieczeństwo pacjentów? Dr Kajetan Wojsyk, z doświadczeniem pełnomocnika Ministra Zdrowia ds. otwartości danych, zabiera nas w podróż po etycznych i praktycznych aspektach otwartych danych. Poznaj case study i odkryj, gdzie przebiegają granice w tej delikatnej równowadze.
18.40 - 18.50
18.50 - 19.20
W jaki sposób dane rynkowe, giełdowe, branżowe czy otwarte mogą pomóc w budowaniu nowych produktów i usług bazujacych na wykorzystaniu danych?
19.20 - 19.30
Podczas naszego świątecznego spotkania w magicznej atmosferze Restauracji "Na Cyplu będziemy zgłębiać tajniki storytellingu danych - jak dobrze komunikować to, co kryje się w danych?
Wspólnie eksplorować będziemy jak opowiadanie historii poprzez dane może stać się potężnym narzędziem w rękach Chief Data Officera. Dowiedz się, jak przekształcić suche liczby w przekonujące, angażujące i działające na wyobraźnię narracje. Restauracja Na Cyplu, zlokalizowana tuż nad Wisłą, zapewni nam nie tylko piękne widoki, ale także wyśmienitą kuchnię. To idealne miejsce, aby odpocząć od miejskiego zgiełku i w pełni zaangażować się w merytoryczne dyskusje.
Świąteczne spotkanie CDO Forum Club to nie tylko fascynujące prelekcje! Tym razem połączymy wartość merytoryczną z nutką rywalizacji i zabawy. Weź udział w ekscytującej grze integracyjnej "Awantura o Dane". Uczestnicy zostaną podzieleni na 5 zespołów! Która z nich wykaże się żelaznymi nerwami i zdobędzie tajemniczą nagrodę? Przez zabawę i rywalizację połączymy wiedzę z dziedziny danych z umiejętnościami negocjacyjnymi. Czy jesteś gotowy podjąć wyzwanie?
Spotkanie odbędzie się w Restauracji na Cyplu, Gen. Mariusza Zaruskiego 12, 00-468 Warszawa
AGENDA
17.00 - 17.30
17.30 - 17.40
17.40 - 17.50
Krótka podróż z(AI)nspirowana popkulturą i nie tylko w poszukiwaniu opowieści o suchych danych giełdowych.
AI - atrakcyjniejszy wizualnie przekaz, większa kreatywność, a może przerost formy nad treścią i ciągle nie nadążający za ludzką wyobraźnią środek wyrazu?
17.50 - 18.15
Odkryj sztukę przekształcania danych w opowieści podczas tej prelekcji skupionej na Data Storytelling. Dowiedz się jak za pomocą narzędzi takie jak Tableau i Qlik Sense tworzyć wpływowe raporty i dashboardy. Sesja ta zapewni praktyczne wskazówki, jak prezentować dane w sposób, który angażuje odbiorcę, otwierając nowe perspektywy na korzystanie z danych w komunikacji biznesowej.
18.15 - 18.20
18.20 - 18.40
Jak wykorzystywać wnioski z danych, aby zrozumieć wyniki sprzedażowe firmy? Czy raporty czytają się same? Jak opowiadać z użyciem danych? Oraz co zrobić, aby opowiadanie o danych przekuwać na lepsze decyzje biznesowe? Wreszcie, gdzie jest właściwie miejsce dla analityków/data scientistów w biznesie? Odpowiedzi na te pytania pojawią się podczas wystąpienia, które można również nazwać krętą ścieżką storytellingu i rozwoju narzędzi analitycznych ułatwiających pracę biznesową.
18.40 - 18.45
18:45 - 19.15
"Gra 'Awantura o Dane' to ekscytujące wyzwanie intelektualne, w którym uczestnicy mają okazję wykorzystać swoją bogatą wiedzę na temat danych. Uczestnicy, podzieleni na drużyny, rywalizują w dynamicznych licytacjach o szansę na odpowiedź na pytania z różnych dziedzin data science. To unikalna okazja, aby w zabawny i interaktywny sposób zgłębić świat danych, rozwijając umiejętności analityczne i strategiczne myślenie." W trakcie gry przystawki z akcentami świątecznymi.
19.15 - 19.20
19.20 - 20.00
Obserwujemy ciekawe przecięcie się dwóch kultur – tych, którzy zajmują się praktycznymi aspektami sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego i wyrafinowanych metod i algorytmów Data Science - z tymi, których troską jest tworzenie i utrzymanie ładu w danych w firmowych środowiskach. To na ogóle dość różne podejścia i konteksty działania – a wiadomo, że w zastosowaniach AI/ML czy wykorzystaniu Data Science dane to sprawa absolutnie kluczowa i od dobrego podejścia do danych zależy powodzenie projektów z tego obszaru. Przed zastosowaniem AI i Data Science nie ma odwrotu – to przyszłość wszystkich organizacji, nawet jeśli dzisiaj pod tym względem odczuwamy ogromny niedostatek, a skuteczne wdrożenia AI i Data Science to zaledwie pojedyncze rozproszone wyspy.
Dlatego już dzisiaj warto patrzeć na to, co wynika z tego przecięcia tych dwóch światów i jak dobrze przygotować się na nieuchronne zmiany z punktu widzenia wszechstronnego zarządzania danymi. Poszukamy odpowiedzi na te i inne wyzwania podczas marcowego spotkania CDO Forum Club.
AGENDA
14.45 – 15.00
Zapraszamy z kubkiem kawy/herbaty na swobodne rozmowy – poznajmy się!
15.00 – 15.05
Powitanie uczestników CDO Forum Club i wprowadzenie w tematykę spotkania
15.05 – 15.25
Data Science czyli ‘magia’, która z danych tworzy wartość dla organizacji
Jak prawidłowo zbudować framework analityczny i jak zdefiniować model biznesowy. Co powinno wchodzić w zakres analizy i jak dobrać do niego dane. Kto powinien analizować dane – dobór adekwatnych zasobów eksperckich. Gdy uda się dane zanalizować, jak interpretować wyniki i maksymalizować efekty analizy. Jakie błędy można popełnić w projekcie Data Science i jak ich unikać.
15.25 – 16.00
Panel w gronie praktyków: zarządzanie danymi w świecie AI i Data Science
Jakie wymogi pod względem danych rodzi rozwój zastosowań sztucznej inteligencji i upowszechnienie narzędzi Data Science? Na co tutaj powinni zwrócić uwagę wszyscy, którzy zajmują się obszarem zarządzania danymi w organizacjach? Co warto robić w tym kontekście już dzisiaj, nawet jeśli własna firma jeszcze nie weszła zbyt mocno w obszar AI, ML i Data Science?
Do udziału w panelu zaprosiliśmy m.in.:
16.00 – 16.15
Dane w ramach pracy grupy roboczej GRAI
Grupa Robocza ds. AI to inicjatywa koordynowana przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów. W ramach prac nad stworzeniem ram ułatwiających rozwój sztucznej inteligencji w Polsce, powołana została także podgrupa zajmująca się obszarem danych w kontekście zastosowań AI (ze szczególnym wskazaniem na obszar Otwartych Danych, acz nie wyłącznie).
Sprawozdanie ze stanu prac i informację o celach pracy podgrupy przedstawi jej koordynator.
16.15 – 16.20
Komentarz merytoryczny do spotkania
16.20 – 16.30
Informacja o planach aktywności CDO Forum w 2022 roku. Zaproszenie na CDO Forum we wrześniu 2022.
16.30 – 16.35
Podsumowanie i zakończenie spotkania
To Święty Graal dla wszystkich, którzy zajmują się zarządzaniem danymi. Cóż bowiem szybciej zmieni oczach decydentów postrzeganie wartości danych w organizacji niż namacalny przykład, jak można z tego zasoby zbudować konkretną wartość finansową? Gdy mając dane potrafimy tak je przepakować i przeformatować, by stworzyć z nich nowe produkt i usługi bazujące na danych, to stajemy się sami kreatorem biznesu w firmie.
Oczywiście łatwiej powiedzieć niż zrobić. Monetyzacja danych to zajęcie pełne wyzwań – często będące wirtuozerią na pograniczu innowacji i biznesowej odwagi. Przykłady udanej monetyzacji (czyli takiej, która kreuje przewidywalny i stały strumień wartości) wcale nie są tak częste, ale za to bywają spektakularne. Czasem też organizacje nawet nie próbują monetyzować – bo brakuje im wiary i kompetencji, a nade wszystko odpowiednich liderów w obszarze danych. Choć sukces mógłby być blisko. Wyzwaniem są także kwestie regulacyjne i rozmyte granice dotyczące własności danych
Jak podejść we właściwy sposób do monetyzacji danych? Czego uczą doświadczenia innych? Jak buduje się nowe produkty i usługi w oparciu o dane? Poszukamy odpowiedzi na te i inne wyzwania podczas kwietniowego spotkania CDO Forum Club.
AGENDA
14.45 – 15.00
Zapraszamy z kubkiem kawy/herbaty na swobodne rozmowy – poznajmy się!
15.00 – 15.05
Powitanie uczestników CDO Forum Club i wprowadzenie w tematykę spotkania
15.05 – 15.25
Droga do monetyzacji danych – drogowskazy i przykłady
Dane jako źródło tworzenia zysku po stronie zewnętrznej (nowe usługi, udoskonalenie oferty), oraz wewnętrznej (optymalizacja procesów, ograniczenie kosztów). Rzeczy niezbędne - jak skutecznie wprowadzić analitykę do organizacji. Studia przypadków: 1. Duży start-up technologiczny (optymalizacja analityki, obszary do poprawy w obszarze danych i ich wykorzystania – co uzyskano dzięki dobrej strukturze Data Governance i przeprowadzeniu w oparciu o nią kilku POC, identyfikujących nieoptymalne procesy); 2. Duża marka odzieżowa (wybór właściwej ścieżki i obszaru dla wdrożenia zaawansowanej analityki w oparciu o ML/AI – w efekcie zbudowano model ML, który przewidywał wolumen sprzedaży i pozwalał na analizę, jak wpływają na niego różne rodzaje promocji – zamiast działań manualnych i opartych o założeniach oraz ekspercką analizę historyczną.
15.25 – 15.45
Panel w gronie praktyków - Sztuka monetyzacji danych
Porozmawiajmy o tym, czym są dobre pomysły na monetyzację danych? Skąd je czerpać - jak stymulować kreatywność i innowacje w tym obszarze? Kto powinien brać w tym udział? Jak przekonać do nich innych w firmie? Jak mając dobry pomysł i wsparcie dla niego zbudować plan działań? Jak i kiedy oceniać realizację - by nie brnąć w ślepa ścieżkę, a zarazem zbyt wcześnie nie odcinać obiecujących opcji?
15.45 – 16.15
Porozmawiajmy w podgrupach: dyskusje w mniejszych zespołach.
Jak skutecznie monetyzować dane? Z jakim wyzwaniami trzeba się mierzyć? Czego uczą nas własne doświadczenia? Czy to jest temat tylko dla wybranych branż? Kto robi to najlepiej?
Opiekunami grup będą przedstawiciele Rady Programowej CDO Forum.
16.15 – 16.25
Podsumowanie dyskusji na wspólnym Forum
16.25 – 16.30
Komentarz merytoryczny do całości spotkania
16.30 – 16.40
Podsumowanie i zakończenie spotkania
Wraz z rozwojem technologii, zmianą potrzeb biznesowych i upowszechnieniem świadomego wprowadzania Data Governance zmienia się także sposób organizacji danych w przedsiębiorstwach. W tej organizacji trzeba łączyć nieraz sprzeczne cele i uwarunkowania, szukając optymalnego rozwiązania dla danej organizacji i jej indywidualnych potrzeb i możliwości. Pojawiają się nowe pojęcia jak Data Fabric. Powszechność zyskuje chmura, jako podstawowe środowisko przechowywania i analityki danych, duże zainteresowanie budzi Data Lake, a Data Mesh daje obietnicę demokratyzacji danych i budowy organizacji napędzanych danymi.
Jak podejść we właściwy sposób do organizacji danych? Czy stawiać na model scentralizowany czy federacyjny? Czego uczą doświadczenia innych? Co jest optymalnej dla mojej organizacji i od czego to zależy? Poszukamy odpowiedzi na te i inne wyzwania podczas czerwcowego spotkania CDO Forum Club.
AGENDA
18.00 – 18.30
Czas na networking i filiżankę kawy
18.30 – 18.40
Powitanie uczestników CDO Forum Club i wprowadzenie w tematykę spotkania
18.40 – 19.00
Nasza podróż w stronę demokratyzacji danych – studium przypadku
19.00 – 19.25
Dyskusja panelowa
W gronie praktyków porozmawiamy o organizacji danych w przedsiębiorstwie – będziemy szukać odpowiedzi na ważkie pytania:
Jaka jest miara wyzwań związanych z tym, jak chcemy organizować dane – czy to jest taktyczna decyzja inżynierska, czy raczej poziom strategii biznesowych ważnych dla biznesu, dlaczego?
Jak należy oceniać tempo zmian, pojawiania się innowacji – czy to jest poziom tożsamy z tym, co generalnie dzieje się w obszarze tech-IT, czy jednak to tempo jest inne?
Co w tej chwili dominuje w przedsiębiorstwach, jakie widać trendy, co powinno się zmieniać w zakresie modelu organizacji danych?
Jaki widać potencjał wzrostu dla przesunięcia się danych i analityki do Chmury, modelu Lake oraz Data-Mesh – co to będzie oznaczać dla przyszłości firm?
What next – jakie czekają na scenariusze przyszłości?
PANELIŚCI
19.25 – 19.35
Przerwa techniczna na przygotowanie degustacji win
19.35 – 20.10
Część specjalna połączona z degustacją wina - Od genealogii szczepów winorośli poprzez śledzenie powiązań - aż po wykrywanie fraudów. Bazy grafowe jako uniwersalne narzędzie analizy danych (Kliknij i obejrzyj nagranie)
Pokażemy na dwóch przykładach działanie baz grafowych. Pierwsza część pomoże zrozumieć w jaki sposób za pomocą tego narzędzia można opisać pochodzenie i wzajemne związki między... szczepami winorośli. Dla lepszego zrozumienia tematu, pokazowi towarzyszyć będzie degustacja wybranych win. W drugiej części wskażemy zaś, w jaki sposób, poprzez zastosowanie tego samego narzędzia, jesteśmy w stanie wyśledzić powiązania pomiędzy różnymi, pozornie nie mającymi nic wspólnego ze sobą, podmiotami, i doprowadzić do wykrycia nadużyć powstającymi w efekcie ich wzajemnych relacji, powiązań, oddziaływań i kombinacji. Cała nasza rzeczywistość składa się bowiem z danych, zaś ich "ujarzmienie" i uczynienie z nich należytego użytku jest kwestią zastosowania odpowiedniego narzędzia. Bazy grafowe są jednym z takich narzędzi, a wg szacunków ekspertów, już wkrótce większość procesów analizy danych będzie opierało się właśnie na nich - warto więc wypróbować je w praktyce już teraz!
Przewidujemy również na zakończenie prelekcji atrakcyjny konkurs - zostańcie z nami!
20.10 – 20.50
Kolacja oraz wyłonienie zwycięzców konkursu
20.50 – 22.00
Kontynuacja wieczoru i czas na swobodne rozmowy
AGENDA
14.45 – 15.00
Zapraszamy z kubkiem kawy/herbaty na swobodne rozmowy – poznajmy się!
15.00 – 15.05
Powitanie uczestników CDO Forum Club i wprowadzenie w tematykę spotkania
15.05 – 15.25
Czym jest wartość danych i jak ją wycenić w organizacji? Pobierz artkuł na temat wartości danych w organizacji
15.25 – 15.45
Panel w gronie praktyków - Wartość danych a wartość biznesu
Jak jakość danych przekłada się na ich wartość? Czy firmy rzeczywiście traktują dane jako zasób - tak samo jak każde inne kluczowe aktywa? Czym to się powinno przejawiać? Czy potrafimy zmierzyć wartość posiadanych danych? Jak to dobrze robić i czy to jest zadanie dla CDO? Czy dane decydują o wartości przedsiębiorstwa? Jak można podnosić wartość danych? I czy w ogóle uwzględniamy ich rzeczywistą wartość w wycenie firmy czy jej rachunku finansowym? Co musi się zmienić, by stało się to powszechną praktyką? Czy istnieją normy jakości danych (istnieje norma ISAE3000 ale jest mało popularna w PL, raczej używa się jej w USA) i dlaczego w Polsce z nich się nie korzysta?
PANELIŚCI
15.45 – 16.15
Porozmawiajmy w podgrupach: dyskusje w mniejszych zespołach.
Moderatorami poszczególnych stołów dyskusyjnych będą:
16.15 – 16.30
Podsumowanie dyskusji na wspólnym Forum
Wdrożenie dobrych praktyk Data Governance w organizacji jest zadaniem trudnym, lecz największym wyzwaniem jest sprawienie, by Data Governanace było efektywne w długoterminowej perspektywie.
Możemy to porównać do wyrabiania w sobie nowych nawyków, czy też do nabywania nowej umiejętności, do których nie mamy naturalnych predyspozycji – rutynowe zachowania są trudne do przełamania. Podczas grudniowego spotkania porozmawiamy o tym, jak sprawić, aby dobrze zrobiony Data Governance w organizacji nie karlał z czasem, by nie trzeba było go robić na nowo - za to jak może żyć i rozwijać się stabilnie jako projekt możliwie małym nakładem sil i środków.. Co możemy zrobić, aby praktyki Data Governance stały się rutynowe, aby przetrwały próbę czasu i pozostały efektywne w dłuższym horyzoncie czasowym?
Grudniowe spotkanie to poza wartościowymi wystąpieniami merytorycznymi także spotkanie wigilijne naszej społeczności – po bloku merytorycznym zapraszamy na uroczystą kolację!
AGENDA
17:30-17:35
Powitanie uczestników CDO Forum Club i wprowadzenie w tematykę spotkania
17:35-17:55
Data management – aktualne trendy i wyzwania [POBIERZ PREZENTACJĘ]
Jakie są kluczowe czynniki wpływające na zarządzanie danymi w przedsiębiorstwach? Które trendy kształtują aktualnie ewolucję w tym obszarze? Jakie zmiany nas czekają? W jaki sposób mogą się one zmienić pod wpływem m.in. innowacji technologicznych? Porozmawiajmy o tym skupiając się na zmianach w trzech obszarach: środowisku biznesowym, technologicznym oraz w otoczeniu regulacyjnym.
17:55-18:15
Zrównoważony ekosystem Data Governance [POBIERZ PREZENTACJĘ]
Skuteczne projekty data governance powodują powstanie ogólnofirmowej świadomości i zgody co do wartości, użyteczności i przydatności danych na wszystkich poziomach organizacji. Czy właściwy „framework” wystarczy? W zrównoważonym ekosystemie data governance w zasadzie nie chodzi o „data”.
18:15-18:40
Panel w gronie praktyków - Jak zadbać o stały, zrównoważony rozwój Data Governance w organizacji?
Podczas dyskusji poszukamy odpowiedzi na ważne pytania związane z Data Governance: dlaczego wdrożenie go to de facto dopiero początek drogi, a nie jej cel? Jak uwzględnić zrównoważony rozwój DG w strategii organizacji? Jaki jest klucz do budowy programu zarządzania danymi, który przetrwa próbę czasu?
18:40-21:00
Kolacja oraz wieczorny networking
"*" oznacza pola wymagane
Z przyjemnością odpowiemy na pytania związane z uczestnictwem w Spotkaniach:
© 2024 | Strona korzysta z plików cookies. Przeglądanie strony oznacza akceptację.